
Dětem ze znevýhodněného prostředí nabízíme možnost navštěvovat předškolní kluby. Foto: Rishabh Kaul
Dětem ze znevýhodněného prostředí nabízíme možnost navštěvovat předškolní kluby. Foto: Rishabh Kaul
Foto: Martin Kovalčík
Dětem ze sociálně slabých rodin pomáháme úspěšně zvládnout základní školu. Podporujeme ve vzdělávání doma i na dálku 1065 dětí. Po téměř dvou letech uzavření škol kvůli pandemii se rozdíly mezi dětmi prohloubily. Pomáháme proto těm, které kvůli nedostatečné technice nebo chybějícímu připojení ztratily kontakt se školou, dohnat spolužáky. Na podzim 2021 jsme do správy převzali sbírku počítačů, díky které jsme v prvním pololetí zapůjčili 329 a v druhém 173 notebooků. Díky tomu děti mohou využívat také online doučování, které jim pomůže dohnat zameškanou látku.
Dobrovolníci dětem nejen pomáhají s přípravou do školy, ale zároveň fungují jako spojka mezi rodinou a školou. Přesvědčit rodiče, že mají svoje děti v učení podporovat, je totiž mnohdy stejně důležité jako čas strávený doučováním. Úspěšné dokončení základní školy mimo jiné významně zvýší šance dětí získat v dospělosti zaměstnání.
Jsou děti, které neznají pohádky a písničky, mají omezenou slovní zásobu, neumí držet tužku. Jejich rodiče jim nejsou schopni dát odpovídající péči a připravit je na vstup na základní školu. Každý rok pomáháme stovkám takových dětí absolvovat jeden rok předškolní výchovy v našich 12 předškolních klubech. Zaměřujeme se však i na práci s rodiči, ukazujeme jim, že je důležité si s dětmi malovat či povídat a rozvíjet jejich dovednosti. V uplynulém školním roce jsme takto podpořili celkem 360 předškolních dětí a 310 jejich rodičů.
V předškolních klubech se děti pod vedením zkušených pracovnic učí barvy, základy psaní a počítání, rozeznávat správně tvary nebo zdokonalovat v češtině. To vše pomůže při přípravě na nástup do normální základní školy. Bez naší pomoci by nejspíše skončily tyto zcela zdravé a normální děti v tzv. škole praktické, dříve zvláštní. Jen proto, že jejich rodiče je nebyli schopni podpořit, by se v šesti letech rozhodlo o tom, že v dospělosti nejspíše neseženou práci.
Naším cílem je děti provázet po celou dobu jejich cesty za vzděláním. Když vyjdou základní školu, rozhodují se co dál, a s tím jim pomáhají naši kariérní poradci. S dětmi pracujeme individuálně – pomáháme jim zvolit si vhodný vzdělávací obor, stanovit si realistické cíle a podporujeme je, aby pokračovaly ve studiu. Celkem jsme se věnovali 339 dětem. Spolu s nimi jsme podpořili také 40 rodičů. Pro mladé lidi z různých poboček se nám letos podařilo zorganizovat čtyři velké výjezdy, kde se mohli navzájem poznat.
Nezapomínáme ani na dobu, kdy jsou děti mimo školu. V našich nízkoprahových klubech mají nejen možnost smysluplně trávit volný čas, ale také se v klidu učit. Najdou zde pomůcky jako počítač a internet, které doma často nemají. Kluby pro ně představují bezpečný prostor, kde můžou trávit svá odpoledne. Loni našich 7 nízkoprahových klubů navštívilo 733 dětí.
Několika dětem jsme navíc umožnili navštěvovat různé kroužky, například roztleskávačky, plávání nebo hru na housle. Také jsme s nimi vyrazili na několik jednodenních akcí a v době prázdnin jsme zrealizovali letní tábory po celé republice. Většinou s našimi pracovníky vyjela skupinka deseti nebo patnácti dětí a společně strávili čtyři dny na chalupě nebo v kempu.
Spolupracujeme s téměř třemi čtvrtinami ZŠ a SŠ v celé České republice
A jak naše činnost konkrétně vypadá? Přinášíme do škol důležitá témata prostřednictvím dokumentárních filmů, diskusí s pamětníky a zážitkových aktivit, které atraktivní formou vtahují děti do tématu. Věnujeme se například lidským právům, globálním problémům, moderním československým dějinám, sociálním otázkám, rovným příležitostem ve vzdělávání, stereotypům nebo mediálnímu vzdělávání. Poslednímu jmenovanému okruhu jsou každoročně věnovány Týdny mediálního vzdělávání, v rámci nichž se studenti zapojují do řady vzdělávacích aktivit – například debat s novináři nebo tréninku v posilovně mediální gramotnosti.
V souvislosti s válkou na Ukrajině jsme pro učitele připravili materiály k současnému dění. Vytvořili jsme lekce zaměřené na současnou ruskou propagandu. Pro studenty jsme navíc spustili pravidelné vysílání Studio JSNS, kde se mohli ptát přímo odborníků na cokoli, co je zajímalo.
Za dvacet let, co kurzy nabízíme, se jich zúčastnilo více než patnáct tisíc učitelů. Letos jsme uspořádali celkem 40 kurzů, webinářů a akcí pro pedagogické pracovníky, některé online, některé v prezenční formě. Navázali jsme na naše úspěšné online kurzy Příběh Sama a Sam není sám s novým Příběhem Jany, který úspěšně absolvovalo 346 lidí. Alespoň jeden z předchozích kurzů letos absolvovalo téměř 800 lidí.
Jak si představujeme ideálního učitele? Ideální učitel nebo učitelka se podle nás nebojí otevírat citlivá nebo kontroverzní témata, řešit s mladými lidmi dění v současném světě a umí vhodně používat moderní technologie. Podporuje zájem studentů o dění kolem nich a otevírá jim možnost stát se aktivními občany. Zároveň otevřeně komunikuje s rodiči a zapojuje je do života školy.
Myslíme si také, že škola by měla být otevřená pro všechny a měla by poskytnout rovné příležitosti a představovat pro děti motivující prostředí pro cestu za poznáním. Všechny vzdělávací aktivity Člověka v tísni proto vycházejí z tzv. inkluzivního přístupu, který se dlouhodobě využívá v západních a zvláště skandinávských zemích a dosahuje skvělých výsledků.
Abychom podpořili efekt šíření pozitivních příkladů, vyhlašujeme Cenu Gratias Tibi, která mladé lidi za jejich občanskou aktivitu vyzdvihuje. Za osm let existence ocenění bylo nominováno na 1 045 projektů mladých lidí, které pomohly zlepšit život v okolí či celé společnosti.
Pro studenty dále pořádáme debaty s politiky, historiky či novináři a organizujeme studentské volby, kde se mladí lidé seznamují se základními demokratickými principy a volebním systémem ČR.
Cena Gratias Tibi oceňuje mladé lidi, kteří se zapojují do dění okolo nás a nejrůznějšími aktivitami mění věci k lepšímu. Již od roku 2014 tímto oceněním dáváme mladým lidem najevo, že si jejich činů vážíme.
O zájmu o náš webový portál svědčí i to, že se do něj již zapojilo více než 4 000 základních i středních škol a jednotlivé snímky mají každý rok až tisíce zhlédnutí. Na portálu nabízíme kvalitní a ověřené filmy, které jsou výběrem toho nejlepšího ze světové a domácí dokumentární tvorby zaměřené na lidská práva, rozvojová témata, sociální problematiku, životní prostředí nebo na moderní československé dějiny.
Nabízíme v něm školám dokumentární i hrané filmy a další materiály vhodné k výuce dějepisu. Na stovkách škol v celé republice pořádáme filmové projekce a besedy s pamětníky, historiky a filmaři.
Od roku 2009 studenti udělují Cenu Příběhů bezpráví za odvážné postoje a činy v době komunistického režimu.
Audiovizuální a interaktivně pojaté výukové materiály mohou budoucí učitelé využít i dále ve své praxi, aby žákům zprostředkovali aktuální témata v oblasti multikulturní a globální rozvojové výchovy.
V letošním roce jsme certifikát udělili osmi školám, z toho šesti základním a dvěma středním.
Světová škola je místem, kde se žáci učí porozumět globálním tématům a jejich lokálním souvislostem, sledují světové dění, přemýšlí nad místními problémy, navrhují jejich řešení a spolupracují přitom s učiteli, místními organizacemi i veřejností.
Letošní ročník festivalu proběhl po dvou letech znovu v prezenční podobě. V rámci festivalu vidělo filmy jenom v Praze přes 15 000 diváků, další tisíce navštívily promítání v regionech. V rámci školních projekcí dokumenty zhlédlo asi 10 300 žáků a více než 600 jejich učitelů.
Festival zahajujeme udělením jediné české mezinárodní lidskoprávní ceny Homo Homini. Získávají ji osobnosti či skupiny, které se významně zasloužily o prosazování lidských práv. Oceněným a jejich blízkým přináší morální podporu i větší pozornost mezinárodní komunity.
Vznikla proto iniciativa Fakulty doučují, v rámci které jsme se spojili s pedagogickými fakultami vysokých škol, vyššími odbornými školami, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Národním pedagogickým institutem. Společně jsme se shodli na potřebě doučování dětí na základních školách, které jim pomůže vyrovnat propad z doby jarního uzavření škol. Studenti pedagogických fakult a vyšších odborných škol letos i loni dětem pomáhali s přípravou do školy v rámci svých praxí.
Za školní rok 2021/22 pomohlo 130 studentů 444 dětem z 65 základních škol.
Iniciativa získala 3. místo v loňském ročníku soutěže EDUína. Soutěž EDUína pravidelně oceňuje inovativní projekty, které pomáhají měnit vzdělávání v Česku.Porota ocenila spolupráci veřejných i soukromých škol, neziskové organizace a přímo státem řízené organizace, podporu sociálně znevýhodněných dětí a snahu o zavedení systémové změny.