
Dětem ze znevýhodněného prostředí nabízíme možnost navštěvovat předškolní kluby. Foto: Rishabh Kaul
Dětem ze znevýhodněného prostředí nabízíme možnost navštěvovat předškolní kluby. Foto: Rishabh Kaul
Foto: Martin Kovalčík
Dobrovolníci dětem nejen pomáhají s přípravou do školy, ale zároveň fungují jako spojka mezi rodinou a školou. Přesvědčit rodiče, že mají svoje děti v učení podporovat, je totiž mnohdy stejně důležité jako čas strávený doučováním. Úspěšné dokončení základní školy mimo jiné významně zvýší šance dětí získat v dospělosti zaměstnání.
Jsou děti, které neznají pohádky a písničky, mají omezenou slovní zásobu, neumí držet tužku. Jejich rodiče jim nejsou schopni dát odpovídající péči a připravit je na vstup na základní školu. Každý rok pomáháme stovkám takových dětí absolvovat jeden rok předškolní výchovy v 11 předškolních klubech a 2 terénních pracovištích. Zaměřujeme se však i na práci s rodiči, ukazujeme jim, že je důležité si s dětmi malovat či povídat a rozvíjet jejich dovednosti. V uplynulém školním roce jsme takto i přes omezený provoz školských zařízení v době pandemie podpořili celkem 106 předškolních dětí i s rodiči.
V předškolních klubech se děti pod vedením zkušených pracovnic učí barvy, základy psaní a počítání, rozeznávat správně tvary nebo zdokonalovat v češtině. To vše pomůže při přípravě na nástup do normální základní školy. Bez naší pomoci by nejspíše skončily tyto zcela zdravé a normální děti v tzv. škole praktické, dříve zvláštní. Jen proto, že jejich rodiče je nebyli schopni podpořit by se v šesti letech rozhodlo o tom, že v dospělosti nejspíše neseženou práci.
Naším cílem je děti provázet po celou dobu jejich cesty za vzděláním. Když vyjdou základní školu, rozhodují se co dál, a s tím jim pomáhají naši kariérní poradci. S dětmi pracujeme individuálně – pomáháme jim zvolit si vhodný vzdělávací obor, stanovit si realistické cíle a podporujeme je, aby pokračovaly ve studiu. Celkem jsme se věnovali 209 dětem převážně online.
Nezapomínáme ani dobu, kdy jsou děti mimo školu. V našich nízkoprahových klubech mají nejen možnost smysluplně trávit volný čas, ale také se v klidu učit. Najdou zde pomůcky jako počítač a internet, které doma často nemají. Loni našich 7 nízkoprahových klubů navštívilo 445 dětí.
Spolupracujeme s téměř třemi čtvrtinami ZŠ a SŠ v celé České republice
A jak naše činnost konkrétně vypadá? Přinášíme do škol důležitá témata prostřednictvím dokumentárních filmů, diskusí s pamětníky a zážitkových aktivit, které atraktivní formou vtahují děti do tématu. Věnujeme se například lidským právům, globálním problémům, moderním československým dějinám, sociálním otázkám, rovným příležitostem ve vzdělávání, stereotypům nebo mediálnímu vzdělávání. Poslednímu jmenovanému okruhu jsou každoročně věnovány Týdny mediálního vzdělávání, v rámci nichž se studenti zapojují do řady vzdělávacích aktivit – například debat s novináři nebo tréninku v posilovně mediální gramotnosti.
Koronavirová doba naše aktivity sice omezila, ale rozhodně nezastavila – ještě více jsme se přesunuli do online prostředí. Naše výukové materiály jsme po dobu karantény zpřístupnili všem návštěvníkům webu jsns.cz a veřejné akce jsme taktéž uspořádali online. Pro učitele jsme připravili webináře a online kurzy.
Za dvacet let, co kurzy nabízíme, se jich zúčastnilo téměř patnáct tisíc učitelů. V koronavirové krizi jsme naše kurzy přesunuli do online prostředí. Vzdělávání učitelů pokračovalo pomocí webinářů, kterých jsme zorganizovali celkem 104 pro 3 135 účastníků. Z našich online kurzů se nejúspěšnějším stal nový kurz Příběh Sama o významu správné komunikace s dětmi a klimatu ve třídě. Zatím se do něj přihlásilo 860 lidí.
Jak si představujeme ideálního učitele? Ideální učitel nebo učitelka se podle nás nebojí otevírat citlivá nebo kontroverzní témata, řešit s mladými lidmi dění v současném světě a umí vhodně používat moderní technologie. Podporuje zájem studentů o dění kolem nich a otevírá jim možnost stát se aktivními občany. Zároveň otevřeně komunikuje s rodiči a zapojuje je do života školy.
Myslíme si také, že škola by měla být otevřená pro všechny a měla by poskytnout rovné příležitosti a představovat pro děti motivující prostředí pro cestu za poznáním. Všechny vzdělávací aktivity Člověka v tísni proto vycházejí z tzv. inkluzivního přístupu, který se dlouhodobě využívá v západních a zvláště skandinávských zemích a dosahuje skvělých výsledků.
Abychom podpořili efekt šíření pozitivních příkladů, vyhlašujeme Cenu Gratias Tibi, která mladé lidi za jejich občanskou aktivitu vyzdvihuje. Za sedm let existence ocenění bylo nominováno na 966 projektů mladých lidí, které pomohly zlepšit život v okolí či celé společnosti.
Pro studenty dále pořádáme debaty s politiky, historiky či novináři a organizujeme studentské volby, kde se mladí lidé seznamují se základními demokratickými principy a volebním systémem ČR.
Cena Gratias Tibi oceňuje mladé lidi, kteří se zapojují do dění okolo nás a nejrůznějšími aktivitami mění věci k lepšímu. Již od roku 2014 tímto oceněním dáváme mladým lidem najevo, že si jejich činů vážíme.
O zájmu o náš webový portál svědčí i to, že se do něj již zapojilo více než 3 900 základních i středních škol a jednotlivé snímky mají každý rok až tisíce zhlédnutí. Na portálu nabízíme kvalitní a ověřené filmy, které jsou výběrem toho nejlepšího ze světové a domácí dokumentární tvorby zaměřené na lidská práva, rozvojová témata, sociální problematiku, životní prostředí nebo na moderní československé dějiny.
Nabízíme v něm školám dokumentární i hrané filmy a další materiály vhodné k výuce dějepisu. Na stovkách škol v celé republice pořádáme filmové projekce a besedy s pamětníky, historiky a filmaři.
Od roku 2009 studenti udělují Cenu Příběhů bezpráví za odvážné postoje a činy v době komunistického režimu.
Audiovizuální a interaktivně pojaté výukové materiály mohou budoucí učitelé využít i dále ve své praxi, aby žákům zprostředkovali aktuální témata v oblasti multikulturní a globální rozvojové výchovy.
V letošním roce jsme certifikát udělili jedenácti školám. Pět z nich podmínky splnilo už minulý školní rok, ale kvůli pandemii bylo předávání odloženo.
Světová škola je místem, kde se žáci učí porozumět globálním tématům a jejich lokálním souvislostem, sledují světové dění, přemýšlí nad místními problémy, navrhují jejich řešení a spolupracují přitom s učiteli, místními organizacemi i veřejností.
Letošní ročník festivalu proběhl kvůli pandemické situaci online. V rámci festivalu filmy vidělo přes 12 000 diváků, při školních projekcích dalších asi 8 200 žáků.
Festival zahajujeme udělením jediné české mezinárodní lidskoprávní ceny Homo Homini. Získávají ji osobnosti či skupiny, které se významně zasloužily o prosazování lidských práv. Oceněným a jejich blízkým přináší morální podporu i větší pozornost mezinárodní komunity.
Vznikla proto iniciativa, v rámci které jsme se spojili s pedagogickými fakultami vysokých škol, vyššími odbornými školami, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Národním pedagogickým institutem. Společně jsme se shodli na potřebě doučování dětí na základních školách, které jim pomůže vyrovnat propad z doby jarního uzavření škol. Studenti pedagogických fakult (a vyšších odborných škol) letos dětem pomáhali s přípravou do školy v rámci svých praxí. Probíhaly většinou v onlinové formě.
Za školní rok 2020/21 pomohlo 600 studentů 1 500 dětem z 333 základních škol.
Iniciativa získala 3. místo v letošním ročníku soutěže EDUína. Soutěž EDUína pravidelně oceňuje inovativní projekty, které pomáhají měnit vzdělávání v Česku.Porota ocenila spolupráci veřejných i soukromých škol, neziskové organizace a přímo státem řízené organizace, podporu sociálně znevýhodněných dětí a snahu o zavedení systémové změny.