„Ten děják jsem se včera učila dost dlouho a bude z toho čistá jednička.“
Tyhle SMS Markétu potěšily. Před rokem, kdy se Markéta z Člověka v tísni s Lenkou seznámila, to totiž vůbec dobře nevypadalo. A nejen se známkami.
Místo radosti z nových poznatků a legrace s kamarády totiž třináctiletá Lenka zažívala starosti a trápení. Kvůli stěhování začala chodit do jiné školy, kde na ni měli spolužáci hloupé poznámky a spolužačky ji nepřijaly – nebyla jako ony.
A doma? Lenka se už několik let stará i o brášku Vojtu, protože maminka tráví hodně času v práci na druhém konci města – v domově pro seniory. Chce rodinu uživit, ale nezvládne vše – například pomáhat Lence a Vojtovi s učením.
Na všechno totiž zůstali úplně sami. Ve velmi skromných podmínkách a teď navíc v novém prostředí, bez kamarádů, s posměšky okolí. A se čtyřkami z řady předmětů. Jak to v takové situaci nevzdat?
Cestu ke změně pomohla Lence najít právě Markéta, dobrovolnice z Člověka v tísni, která ji začala doučovat. „Lenka neměla ke vzdělávání žádnou motivaci. V jejím životě chyběl řád. Proto jsme se hned ze začátku zaměřily na to, aby získala chuť k učení a zároveň, aby se vůbec uměla učit sama a dokázala si práci zorganizovat,“ vysvětluje Markéta.
Po pár týdnech tak Lenka přicházela na pravidelné středeční doučování vždy s aktuálním seznamem toho, co potřebuje s Markétou probrat:
- Děják: husitství – o co jde
- Fyzika: optika – jak to funguje
- Angličtina: minulý časy – hlavně tvary sloves
- Matika: racionální čísla – to vůbec nechápu!
Nad nechutí v Lence postupně zvítězila snaha začít lepší život. S Markétou totiž neřešily jen přípravu do školy, ale třeba taky to, jak se postavit urážkám spolužáků.
„Lenka se ve třídě zpočátku necítila dobře i proto, že spolužáci měli úplně jiné starosti než ona,“ popisuje Markéta. „Vztahy se spolužáky se ale postupně trochu zlepšily a Lenka si našla dobré kamarády ve vedlejší třídě.“
A pokroků si všimli i učitelé. Lenka se začala hlásit a krůček po krůčku si zlepšuje známky v mnoha předmětech. Nejvíc jí baví přírodní vědy a ráda by studovala zdravotnickou školu. Má ale i umělecké nadání a jejím tajným snem je být zpěvačkou.
A co říká sama Lenka? „Doučko mi dalo hodně. Zároveň to není jen o učení, ale i o dobré náladě. Jsem za to moc ráda.“
Bez podpory Člověka v tísni by Lenka velmi pravděpodobně zůstala v bludném kruhu rezignace, konfliktů se spolužáky a nezájmu o vzdělání. Když v něm děti uvíznou už v nízkém věku, těžko se z něj později vymaňují a mnohdy končí jako příjemci sociálních dávek, protože bez vzdělání nenajdou práci. Stejný model se pak opakuje i u jejich dětí, které nemají pozitivní vzor.
Markéta bude Lence pomáhat i letos. O prázdninách už plánovaly, jak zase budou chodit společně do knihovny.
A obě se těší na další radostné SMS, které dokládají, že tahle snaha má smysl a že zdaleka nejde jen o známky.
Každý úspěch je totiž velkým povzbuzením k další cestě životem, který má Lenka ve svých rukou.