

Mezi 9. a 17. červnem proběhl už šestý ročník Týdnů mediálního vzdělávání. Ty mají za cíl rozvíjet mediální gramotnost a posilovat kritické myšlení žáků a studentů. Projekt pořádá Člověk v tísni prostřednictvím svého vzdělávacího programu JSNS. Letos se do něj zapojilo 160 škol v České republice, tedy více než 7 tisíc studentů.
Vyučující jsme spolu s žáky a studenty seznámili s novinkami na našem portále a novými materiály do výuky. Konkrétně s Online kurzy mediálního vzdělávání, třemi novými lekcemi O médiích nebo příručkou Hledá se novinář, díky které se skrze vlastní tvorbu žáci učí, jak funguje svět médií.
Debaty s novináři pro studenty, vzdělávací seminář pro pedagogy
Během projektu měli také vyučující a žáci možnost pořádat debaty s novináři a odborníky na média na vlastních školách. Debatu s novináři jsme pro školy uspořádali také v JSNS. Na téma “práce válečného zpravodaje” si s hosty Ľubomírem Smatanou z ČRo, Ivanou Svobodovou z Respektu a Jakubem Plíhalem z Aktuálně.cz povídala moderátorka Nora Fridrichová. Celou debatu můžete zhlédnout také ze záznamu.
Pro 30 pedagogů jsme také uspořádali závěrečný vzdělávací seminář Týdnů mediálního vzdělávání, jehož se účastnila Michaela Slussareff, autorka knihy Hry, sítě, porno, a novinářka Petra Procházková z Deníku N.
Jak se nepřilepit na mucholapku chytlavého titulku? Poradí kampaň Pěstujeme mediální gramotnost!
Součástí projektu byla letos i komunikační kampaň Pěstujeme mediální gramotnost pro širokou veřejnost. Pomocí paralel z rostlinné říše hravě a s nadsázkou přibližovala internetový mediální svět. Vybízela k ověřování informací z více zdrojů, podpoře kvalitních a nezávislých médií, obezřetnosti při výběru důvěryhodných zdrojů informací. Poukazovala také na negativní vliv dezinformací na veřejné mínění a mezilidské vztahy.
Návštěvníci webu pestujememedialnigramotnost.cz se při listování mediálním herbářem například dozvědí, jak rozpoznat napalmu reklamní, internetovou monsteru, dezinformační bolševník (aneb propagandistická sdělení současné ruské propagandy) nebo jak se nepřilepit na mucholapku chytlavého titulku.