

Víme, že kromě individuálního přístupu k dětem v nouzi je potřeba také systémová podpora. Dlouhodobě proto vytváříme kurzy a materiály pro asistenty pedagogů i učitele.
V tomto roce vznikl už třetí díl online kurzu Společně k lepší škole (dříve pod názvem S asistenty k lepší škole). Nový kurz nese jméno Příběh Jany a na příběhu studentky střední školy vysvětluje příčiny náročného a rušivého chování u žáků. Poskytuje tipy a návody, jak s žáky s těmito projevy chování ve škole pracovat, a řadu odkazů na další zdroje (infografiky, metodiky, rozhovory, videa k tématu). Kurz je zakončený závěrečným testem, po jehož absolvování si účastník může stáhnout certifikát.
Příběh Jany zatím absolvovalo 346 osob, mezi nimi asistenti pedagoga, vyučující, ale i studenti vysokých škol nebo pracovníci neziskových organizací. Kurz navazuje na předchozí dva díly, Příběh Sama a Sam není sám, které vznikly v předchozím školním roce. Alespoň jeden z nich letos absolvovalo 794 lidí.
Panenky s osobností pomáhají dětem vyjadřovat emoce
V tomto školním roce jsme uspořádali 40 kurzů, webinářů a akcí – některé online, některé v prezenční formě. Celkem se jich zúčastnilo více než 750 lidí. I nadále jsme navíc jednou za měsíc pořádali supervize pro asistenty pedagoga a učitele.
Uspořádali jsme například blended-learningový kurz Asistent pedagoga pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Pokračuje také dlouhodobý projekt Panenky s osobností (práce s metodou Persona Dolls, jež pomáhá malým školákům a předškolákům mluvit o sobě, rozvíjet empatii a bránit se, když se jim někdo posmívá.
Jak mluvit s dětmi o válce a jak dohnat zameškané učivo z distanční výuky?
Po vypuknutí války na Ukrajině jsme zareagovali spuštěním mimořádných krizových supervizí. Během nich jsme se věnovali zpočátku tomu, jak mluvit se žáky o válce a v dalších týdnech pak i tomu, jak pracovat s nově příchozími žáky s Ukrajiny a jak je začlenit do kolektivu tříd.
Letos proběhl už čtvrtý ročník konference S asistenty k lepší škole. Během ní jsme se věnovali dopadům uzavření škol, doučování a roli asistentů pedagoga. Konference se zúčastnilo prezenčně 120 školských pracovníků a zaměstnanců neziskových organizací, na záznam se poté podívalo přes 220 lidí.
V minulém školním roce jsme iniciovali iniciativu Fakulty doučují. Ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem tak vznikl systém propojování poptávky základních škol se studenty VŠ. V letošním roce v podpoře projektu pokračujeme a aktivně spolupracujeme s vysokými školami, NPI a MŠMT. Celkově se letos zapojilo 130 studentů z deseti vysokých či vyšších odborných škol, kteří doučovali téměř 450 žáků z 65 škol.