Samuela jsme začali doučovat ve 2. třídě. To bylo v době, kdy kvůli zdravotním problémům zameškal velké množství hodin a hrozilo mu propadnutí. Díky své píli a za pomoci našeho dobrovolníka se však na přezkoušení dobře připravil a vše zvládl. Loni tak nastoupil už do 5. třídy.
I když mu propadnutí nyní už rozhodně nehrozí, podporu dobrovolníka stále potřebuje, protože mu maminka se složitější látkou nedokáže sama pomoci. Přesto se však nikdy nehodlá smířit s tím, že by její děti kvůli tomu neměly kvalitní vzdělání.
Právě dobrá spolupráce s rodiči je podmínkou úspěchu každého doučování. Tomu napomáhá i podpora vyučujícího. Samuel má pana učitele, který ho podporuje a v rámci svých možností se mu věnuje individuálně. Okolo Samuela tak funguje jakási záchranná síť, kterou tvoří učitel, maminka a Člověk v tísni. Taková síť je schopna podchytit vše hned v začátku a nenechat problém přerůst do ještě větších rozměrů.
Největší radost? Návštěva knihovny.
Díky podpoře, kterou Samuel má, se můžou během doučování věnovat nejen učení, ale zajít s dobrovolnicí, která ho doučuje, třeba i do knihovny. Tu si zamiloval. Půjčuje si tu knihy, které by si jeho maminka jinak bohužel nemohla dovolit. Naposledy to byly encyklopedie vesmíru a knížka o dinosaurech. Celé týdny pak nemluvil o ničem jiném.
Kromě Samuela doučují naši dobrovolníci také jeho starší sourozence a bratrance se sestřenicí, které si Samuelova maminka vzala do péče z dětského domova. Markéta, sestřenice, se vyučila a dnes již pracuje, Nikolas, jeho bratranec, studium na učilišti právě dokončuje. Jeho nejmladší bratr pak zřejmě nastoupí do předškolního klubu. Všichni v rodině vědí, že v Člověku v tísni mají oporu a můžou s námi řešit nejen problémy se školou.
Každý rok doučujeme stovky dětí jako Samuel
Do programu doučování bereme především děti z chudých a sociálně vyloučených rodin, které si nemohou dovolit soukromé doučování. Ještě podstatnějším faktorem je vzdělání rodičů. Právě nízké vzdělání matky a otce často stojí za školním neúspěchem dětí. Dále řešíme, jestli je dítě zdravé nebo má diagnostikovanou nějakou poruchu jako je např. dyslexie nebo hyperaktivita. Poslední podmínkou je aktivní přístup rodičů. Díky doučování mají děti šanci udržet se na škole, získat vzdělání a s ním i tak šanci na uplatnění.