Klárku jsme potkali v době první covidové vlny na jaře 2020, kdy chodila do 5. třídy. Žila se svými prarodiči v malém bytě a bylo evidentní, že bez pomoci zvenčí nemá šanci nástrahy distanční výuky zvládat. Problémem nebylo učivo – Klárka je chytrá, učení ji baví a zvládá ho celkem snadno. Doma ale nemají počítač a Klárčini prarodiče s technikou neumí zacházet. Proto se nám ozvala její učitelka s prosbou o pomoc.
Klárce jsme ihned zapůjčili počítač a zahájili online doučování. Musela se ale sama naučit pracovat s počítačem, naše pracovnice a její paní učitelka ji podporovaly na dálku. Klára se dokázala naučit přihlašovat do školního systému, zjistit si známky, najít pokyny od třídní učitelky, upravovat textové dokumenty a posílat maily s přílohou. Na podzim pak k úkolům přibyla i online výuka a úplně nový systém zadávání a odevzdávání úkolů. Bylo toho na ni opravdu hodně.

Ilustrační obrázek. Vytvořeno s Freepik.com.
V jedenácti letech na vlastních nohou
I přesto, že se ke Kláře všechny potřebné informace ohledně úloh a výuky dostávaly a dvakrát až třikrát týdně probíhalo doučování, nedokázala Klárka vše plnit na sto procent. Měla potíže si sama rozvrhnout, kdy bude které úlohy plnit, občas jí unikl nějaký pokyn nebo pro ni byl nesrozumitelný. Některé úlohy sice udělala, ale neodevzdala, protože „něco nefungovalo“. A doma nebyl nikdo, kdo by ji v případě technických potíží zachránil. I přes podporu školy a naší organizace tak musela většinu věcí ve svých 11 letech zvládnout sama. To se bohužel negativně projevilo na pololetním vysvědčení, z jedniček a dvojek se zhoršila na trojky a čtyřky. Špatné známky měla hlavně kvůli chybějícím domácím úkolům.
Ve druhém pololetí se Klárčina situace ještě více zkomplikovala. Její dědeček bohužel zemřel na covid-19. Babička se z toho psychicky zhroutila, zařizování pohřbu její stav ještě zhoršilo. Klárka zůstala na všechno sama, jedinou oporou jí byla třídní učitelka a naše pracovnice. Obě dvě se maximálně snažily pomoci Klárce projít do dalšího ročníku. To se nakonec podařilo, závěrečné vysvědčení se podobalo tomu pololetnímu. Klárka má určitě schopnosti na lepší známky, než jsou trojky či čtyřky, ale v rámci její momentální situace je to, že ukončila školní rok bez jediné nedostatečné, v podstatě zázrak. Klárku doučujeme i nadále. Pevně věříme, že nebude dlouho trvat a školu zase začne bez problémů zvládat. Schopnosti na to bezesporu má.