• Čeština
O naší budoucnosti se rozhoduje teď: ve školách. Protože jen vzdělané a připravené děti změní Česko k lepšímu.
  • Co děláme
  • Jak váš dar pomůže
  • Aktuality
  • Příběhy
  • Podporují nás
  • Kdo jsme
  • Kontakt
  • DARUJTE

Žádné dítě si nezaslouží mít špatného učitele

Foto: Iva Zímová

Je sedm hodin ráno a třídy mateřské školky Beruška ve Frýdku-Místku jsou plné dětí i dospělých. Den totiž nezačíná „odevzdáním dítěte“ na prahu školky, ale krátkým povídáním a jednoduchým úkolem, který plní děti a rodiče společně – přímo ve třídě.

„Dítě to příjemně přivítá v novém dni ve školce. A pokud se chce maminka nebo tatínek zdržet déle, nemáme s tím problém. Každý rodič je vítaný!“ vysvětluje filozofii mateřské školy její ředitelka Juliana Gardošová.

Berušku navštěvuje 180 dětí, některé přijíždějí s rodiči i z okolních měst. Mateřská školka si děti nevybírá, je otevřena všem, pro které se v ní najde místo.

Na chodbách tak pobíhají české děti společně s romskými či vietnamskými, děti zdravé i se zdravotním či jiným handicapem, děti z bohatších i chudších rodin. „Každé dítě může být v něčem dobré a úspěšné,“ říká Juliana Gardošová.

Paní učitelky pro děti vymýšlí spoustu činností do tzv. center aktivit – koutků, kde mají všichni dostatečný prostor a čas se učit nové věci, dělat, co je baví, komunikovat, vzájemně si pomáhat a rozvíjet fantazii.

Děti si samy volí činnost i tempo práce – mají tak nejen svůj díl samostatnosti a odpovědnosti, ale každé si najde to „svoje“, v čem se cítí dobře. Paní učitelky přitom sledují pokroky dítěte i to, v čem potřebuje podpořit. A pravidelně o tom mluví s rodiči.

Rodiče jsou přirozenou součástí života školky i jinak: vypráví například dětem o své práci. Ty se tak postupem času byly podívat u obvodní lékařky, v zubní ordinaci, knihovně, čajovně nebo se dozvěděly, jak vypadá práce pekařky či myslivce.

Své zkušenosti nyní Juliana Gardošová předává i dalším učitelům, ředitelům i rodičům. Vede kurzy v projektu Pojďte do školky, který organizuje Člověk v tísni ve spolupráci s dalšími neziskovými organizacemi.

MŠ Beruška se stala příkladem dobré praxe – vzorem pro ostatní. Začátky její proměny ale nebyly snadné. Když totiž Juliana Gardošová nastoupila na své ředitelské místo, zdědila školku, která byla okrajová, vyloučená, s nedobrou pověstí a učitelkami bez energie.

„Hned od začátku jsem začala hledat lidi, kteří sdílejí moji vizi. Změna může být ovšem úspěšná, jen tehdy, když máte dobrý tým. Děti potřebují samostatné a sebevědomé pedagogy, ne někoho frustrovaného, kdo svou práci nedělá s radostí. A žádné dítě si nezaslouží mít špatného učitele,“ věří paní ředitelka.

A co sami učitelé?

„Zpočátku to bylo složitější, ale nyní jsme sehraným týmem. Dnes už se od nás odchází jen ze dvou důvodů – do důchodu, nebo na mateřskou,“ usmívá se paní ředitelka.

Ví totiž, že i pedagogy jejich práce baví a naplňuje, když ji dělají v tvůrčím prostředí plném vzájemného respektu.

Chcete podpořit lepší školu?

Zapojte se a darujte!

Detaily příběhu

  • Autor: Člověk v tísni
  • Škola: MŠ Beruška ve Frýdku-Místku

Další příběhy

Esin z Afghánistánu našla domov v Česku. Pomáháme jí se v nové zemi začlenit

Esin z Afghánistánu našla domov v Česku. Pomáháme jí se v nové zemi začlenit

I přes problémy během distanční výuky už Týnu učení zase baví

I přes problémy během distanční výuky už Týnu učení zase baví

Třeťák Pavel jen potřeboval podporu a klid na učení

Třeťák Pavel jen potřeboval podporu a klid na učení

Reparáty úspěšně složila, teď chce být kuchařkou

Reparáty úspěšně složila, teď chce být kuchařkou

Víťovi se lepila smůla na paty, první třída ho vítala dvakrát

Víťovi se lepila smůla na paty, první třída ho vítala dvakrát

Chcete podpořit lepší školu?

Zapojte se a darujte!

Další příběhy

Děti zažívají radost z úspěchu. Některé z nich poprvé.

Děti zažívají radost z úspěchu. Některé z nich poprvé.

Už vím, že komunitní škola objevuje, pomáhá a inspiruje

Už vím, že komunitní škola objevuje, pomáhá a inspiruje

Hanička a Helenka zvládly nástup do školky i do školy

Hanička a Helenka zvládly nástup do školky i do školy

Důležité je nebát se konfliktních situací

Důležité je nebát se konfliktních situací

Učení se stává hrou i pro učitele
Učení se stává hrou i pro učitele
Už vím, že komunitní škola objevuje, pomáhá a inspiruje
Už vím, že komunitní škola objevuje, pomáhá a inspiruje

Kontakty

Tým kampaně

Kristína Česálková
mobil: +420 777 787 920
e-mail: kristina.cesalkova@clovekvtisni.cz

Romana Weingärtner
mobil: +42 778 493 091
email: romana.weingartner@clovekvtisni.cz

Co dělámeJak váš dar pomůžePodporují násKontaktDarujteJak pracujeme s cookies?
Copyright Člověk v tísni, o.p.s. 2014 | webové stránky od Tvorba webových stránek