Foto: Archiv Člověk v tísni

Na naší škole máme jasný cíl: vychovat ze žáka studenta a ze studenta praktického člověka. Jak toho ovšem dosáhnout? Sice máme dostatek podpůrných programů pro výuku odborných předmětů, ale chybí nám kvalitní didaktická podpora pro rozvíjení osobnosti žáků a jejich postojů. A právě zde plní organizace Člověk v tísni doplňující roli, když pomáhá učitelům získávat a ověřovat si nové a efektivní metody výuky.
Při přípravě hodin si pak na webových stránkách vzdělávacích projektů Člověka v tísni vybírám z nabídky aktivit, dokumentárních filmů a publikací. Pro žáky je taková hodina zajímavější. I když nejdřív si myslí, že třeba dokumentárním filmem tzv. zabijí hodinu, později zjišťují, že je to práce, která je někam posouvá. Například po projekci pracují s textem, kreslí, diskutují a rozvíjí téma z promítaného filmu.
Aktivity je vtahují do diskusí nebo spolupráce ve skupinkách. Mnohdy sami sebe (i učitele) překvapují zjištěním, že umí komunikovat, že chtějí sdělit svůj názor. Moje role při těchto hodinách není informovat, ale organizovat a korigovat aktivity.
Velmi pozitivní zkušenost mám také s projektem Jeden svět na školách. Filmy naše žáky oslovily natolik, že založili filmový klub, promítají dokumenty a pořádají besedy se zajímavými lidmi. Debatovali u nás účastníci třetího odboje, bývalí političtí vězni, dobrovolníci apod. Vyvrcholením činnosti klubu bývá filmový festival nebo natáčení vlastních dokumentů. A to vše dokáží zorganizovat žáci! Na mne opět „zbyla“ pouze role koordinátora.
Žáci tím také získali ke škole jiný vztah, vracejí se i po ukončení studia a vzpomínají například na akce filmového klubu. Pro učitele je to odměna k nezaplacení.
To nejdůležitější nakonec: Člověk v tísni poskytuje odborné zázemí pro kreativní způsob výuky, ale základem pro práci učitele je podpora vedení školy a kolegů. Důležitým aspektem je také nadšení učitele a v neposlední řadě atmosféra ve třídě a důvěra žáků k učiteli. Vytvořit a udržet důvěryhodné a bezpečné prostředí je úkolem školy i učitele.
A organizace Člověk v tísni i zde podává pomocnou ruku na odborných seminářích.
Zbytek je na nás učitelích.
Chcete podpořit lepší školu?
Detaily příběhu
- Autor: Pavla Tolášová, učitelka občanské nauky a ekonomie
- Škola: Průmyslová střední škola Letohrad