Kristýně je devět let a žije s maminkou a dvěma mladšími sestrami v panelovém domě ve vyloučené lokalitě. Rodinné zázemí má láskyplné, ale nestabilní. Maminka je totiž na výchovu dětí sama, finančně zvládá jen s obtížemi a rodina se tak musí často stěhovat.
Když měla Týna nastupovat do první třídy, kontaktovala nás její maminka a požádala o pomoc s doučováním. Sama má totiž jenom základní vzdělání a bála se, že dceři nebude schopná s úkoly pomoci. Týna navíc moc nechodila do školky a neměla si kde osvojit návyky potřebné k úspěšnému zvládnutí školní docházky.
Kristýnka si opravdu musela na školu trochu zvykat. Neuměla se soustředit, pořád ji něco rozptylovalo, nedokázala sedět chvíli na jednom místě. Každou chvíli nás překvapovala novými kousky jako okusování tužek, jezení papíru, schovávání věcí pod stolem a podobnými taškařicemi. I proto naše pracovnice podpory vzdělávání vymýšlela různé hry a pohybové učící aktivity, aby Týnu zároveň zabavila i něco naučila. I přes nepozornost a roztěkanost byla ale Týna výborná žačka. Domů nosila pěkné známky, učení jí šlo od ruky. Zásluhu na tom má její maminka, která se s ní do školy poctivě připravovala. Kristýnka tak první třídu ukončila s jedničkami, jen z matematiky si domů odnesla dvojku.
Distanční výuka přinesla pracovní listy, ale žádné vysvětlení
Zlom ale přišel ve druhé třídě, kdy se školy zavřely kvůli covidu. Člověk v tísni sice rodině půjčil notebook s připojením na internet a Týnu jsme doučovali online, ale její škola na distanční výuku rezignovala a na stránkách školy vyvěšovala pouze domácí úkoly a cvičení. Pro Týnu to tak znamenalo maraton vyplňování doplňovaček a počítání příkladů bez vysvětlení.
S podporou maminky i naší pracovnice dokázala druhou třídu dokončit a postoupila do třetí, pandemie ale poznamenala její studijní návyky. Ztratila zájem o výuku, byla zbrklá a u ničeho nevydržela. Naše pracovnice to s ní ale nevzdala a dál jí s učením pomáhala. A Kristýnka se nakonec vzpamatovala, zabrala a úspěšně postoupila do čtvrté třídy!
Nejdůležitější ale je, že se jí vrátila radost z učení, kterou během covidové školní docházky ztratila. A my se vynasnažíme, aby jí radost vydržela i v dalších letech.