Ve školním roce 2017/2018 jsme se začali více věnovat podpoře asistentů pedagoga.
V rámci Lepší školy pro všechny jsme pořádali kurz pro asistenty pedagoga, který byl zaměřen na práci s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí. Zároveň jsme zorganizovali také podpůrné skupiny pro asistenty pedagoga. Ti se pravidelně setkávali s odborníky, a to jednou měsíčně na 2-3 hodiny. Asistenti mohli díky tomu sdílet problémy, na které při své práci narážejí. Podpůrné skupiny se zúčastnila i Martina, která pracuje jako asistentka pedagoga a podělila se s námi o své dojmy.
„Jako asistentka pedagoga pracuji třetím rokem. Asistuji studentce, která má slabozrakost jednoho oka a nevidomost druhého oka. Mým cílem je učit ji co největší samostatnosti, a připravit ji tak částečně ke vstupu na vysokou školu, na které už ze zákona nárok na asistenta pedagoga nemá,” popisuje Martina. “Na naší škole jsem jediná asistentka pedagoga, chybí mi někdo na stejné pozici, s kým bych mohla svou práci sdílet a konzultovat. Proto jsem možnost účastnit se podpůrných skupin pro asistenty pedagoga s nadšením uvítala. Díky nim jsem si uvědomila vlastní chyby a nedostatky a získala inspiraci, jak problematické oblasti řešit,” pochvaluje si Martina. Absolvovala také kurz zaměřený na nezraňující komunikaci ve škole. „Největší přínos vidím v tom, že se získané poznatky učím začlenit do praxe,” zmiňuje.
Pro asistenty pedagoga jsme uspořádali také tři dvoudenní výjezdy. Během nich se věnovali tématům, která vyžadují více času, jako je například zvládání emocí.
První ročník konference S asistenty k lepší škole
Na podzim letošního roku připravujeme první ročník konference S asistenty k lepší škole. Proběhne 20. listopadu v Centru současného umění DOX a je určena asistentům a asistentkám pedagoga, školním asistentům, vyučujícím i vedení škol. Asistenti budou sdílet příklady dobré praxe ze spolupráce s učiteli a žáky. Zároveň mezi sebou budou moci na konferenci diskutovat zástupci škol, krajů, státní správy, asistenti a další experti. Odpolední workshopy se zaměří na komunikaci mezi asistenty, učiteli, žáky i rodiči, práci s žáky s ADHD, sdílení zkušeností mezi asistenty a další témata.