

Den pro vodu, stop plastovým obalům, nebo férová snídaně. To je jen zlomek projektů, které uspořádali žáci a studenti 12 mateřských, základních a středních škol, které získaly prestižní titul Světová škola. Zasloužily si je začleňováním globálních témat do výuky a života školy, jejichž zpracováváním se žáci pod vedením učitelů snažili řešit komunitní problémy. Počet českých škol, které titul nosí, tak stoupl na 96. Slavnostní předání certifikátu, který udělují společně organizace Člověk v tísni, ADRA, ARPOK a Multikulturní centrum Praha, proběhlo 18. června v rámci Summitu Světových škol v Centru současného umění DOX v Praze.
Žáci z Jílové upozornili na nepříznivé dopady životního prostředí měst
„Projekt se velmi vydařil a na akci přišlo hodně lidí,“ chválí si Happening Za Jílové krásnější žák tamní 7. třídy, „Myslím, že nejenom my jsme se něco nového naučili, ale i občané. Naučili jsme se, že po sobě máme uklízet a být k sobě ohleduplní.“ Cílem projektu bylo snížit nepříznivý dopad životního prostředí měst na jejich obyvatele, především pak věnovat pozornost kvalitě ovzduší a nakládání s komunálním i jiným odpadem.
Brno uspořádalo Den pro vodu
Zapojené školy se během svých celoročních aktivit věnovaly řadě témat. Nechybělo téma přebytečných plastů, odpovědná spotřeba, ale i například práva seniorů, nebo zachování vodních zdrojů. Právě poslednímu tématu se věnovali žáci na ZŠ a MŠ Pramínek v Brně a uspořádali akci s názvem Den pro vodu.
„Osobně jsem i přes náročnost koordinace některých akcí moc ráda, že jsme se do projektu zapojili. Světové škole jsem vděčná za spoustu podnětů, které v nás rozvířily bujnou fantazii a chuť akce prolínat mezipředmětově a napříč ročníky. Kéž by se nám to dařilo více a více do budoucna,“ říká o zapojení do Světové školy učitelka a školní koordinátorka projektu Markéta Hulánová. Žák třetí třídy Vojta popisuje, co mu projekt Den pro vodu přinesl: „Dozvěděl jsem se, jak je to kolem přehrady zaneřáděné. Uvědomil jsem si, že je to opravdu vážné i u nás a že jestli něco nezačneme dělat, příroda se nezotaví a umře spousta rostlin a zvířat.“
Cílem je žáky aktivně zapojit
Vzbudit zájem žáků o lokální problémy s globálním přesahem je hlavní cíl Světové školy. „Projektové vyučování je aktivnější metoda, než aby žáci s učiteli o globálních tématech jenom mluvili, ale aby pro to také něco udělali, aby byla viditelná změna toho, co se jim třeba v jejich okolí nelíbí,“ říká koordinátorka projektu Kateřina Sobotková a dodává: „Školy se globálním tématům nejprve věnují ve výuce. To je fáze: uč se. Potom se ve druhé fázi, která je zaměřená na zjišťování, začnou zabývat, jak vybraný globální problém souvisí s jejich lokalitou. Pak se rozhodují, jak budou jednat: uspořádají zajímavou, přitažlivou akci, o kterou by měla zájem veřejnost a která přispěje ke zvyšování povědomí o problému a nastartuje tak změnu.“
Ocenění Světová škola v roce 2019 získaly školy s těmito projekty:
- SŠ, ZŠ a MŠ Frýdek-Místek – Frýdek-Místek před 100 lety očima seniorů
- ZŠ a MŠ Pramínek, Brno – Den pro vodu
- ZŠ Jílové u Prahy – Happening Za Jílové krásnější
- VOŠ potravinářská a SPŠ mlékárenská Kroměříž – Mise hliník
- ZŠ T. G. Masaryka Milovice – Stop plastovým obalům
- Gymnázium Brno, Elgartova – Migrace – mýty a realita
- Školka v lese, Prostor Plus, Kolín – Pojďme na to od lesa aneb s dětmi o odpadu a bezobalu
- SPgŠ a SZŠ svaté Anežky České, Odry – Swap shop
- MŠ a ZŠ Olomouc, Svatoplukova 11 – Férová snídaně
- ZŠ Trojská, Praha – Jde to i jinak
- SOŠ obchodu a služeb Olomouc – Štursovka se učí – neplýtvat a pomáhat
- ZŠ Npor. Loma, Příbor – Co a z čeho pijeme: Běh pro vodu
Projekt Světová škola získal Záštitu Ministerstva zahraničních věcí a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.