Rozvíjet mediální gramotnost žáků považuje většina vyučujících za důležité. To vyplývá z reprezentativního dotazníkového šetření mezi vyučujícími mediální výchovy.
Výuka mediální výchovy formou průřezového tématu, jdoucího napříč ostatními předměty, však způsobuje, že na tento předmět nezbývá mnoho času. Další překážkou, na kterou vyučující narážejí, je nedostatek kvalitních materiálů nebo pocit, že veřejnost vnímá mediální výchovu jako kontroverzní – s tím souhlasilo 83 % vyučujících.
Přečtěte si závěrečnou zprávu z výzkumu, která shrnuje všechny výsledky. Nabízí odpovědi na otázky jako: Kolik času vyučující mediální výchově věnují? Jaká témata považují za nejdůležitější? Jakou podporu by uvítali? Ale i z jakých zdrojů čerpají nejčastěji informace a jakým médiím důvěřují.
Jeden svět na školách
Dotazníkové šetření realizoval Jeden svět na školách ve spolupráci s agenturou MEDIAN. Jeden svět na školách je jeden ze vzdělávacích programů Člověka v tísni, který podporuje sbírka Lepší škola pro všechny. S materiály Jednoho světa na školách pracují učitelé a žáci na více než 3 600 základních a středních školách. Prostřednictvím filmů, diskusí a výukových aktivit přinášíme do škol důležitá témata a konkrétní příběhy. Věnujeme se lidským právům, moderním československým dějinám, mediálnímu vzdělávání a mnoha dalším tématům.
Průzkumy mezi řediteli i středoškoláky
Letošní výzkum navazuje na ten loňský Výuka mediální výchovy na středních školách, ve kterém byli osloveni ředitelé škol. Výzkum mezi vyučujícími mapuje situaci na školách detailněji a odkrývá potřeby těch, kteří žáky s mediálními tématy seznamují. Část otázek byla identická s těmi v reprezentativním výzkumu středoškoláků, který proběhl na podzim 2017. Výstupy z obou průzkumů tak nabízejí zajímavá srovnání mediálních návyků vyučujících a studentů.