Den pro vodu, stop plastovým obalům, nebo férová snídaně. To je jen zlomek projektů, které uspořádali žáci a studenti 12 mateřských, základních a středních škol, které letos získaly prestižní titul Světová škola díky tomu, že začleňují globální témata do výuky a života školy a žáci se pod vedením učitelů snaží řešit komunitní problémy. Letošní předávání poprvé proběhlo v rámci prvního ročníku Summitu Světových škol, který se uskutečnil 18. Června v Centru současného umění DOX v Praze.
Zapojené školy se během svých celoročních aktivit věnovaly řadě témat. Nechybělo téma přebytečných plastů, odpovědná spotřeba, ale i například práva seniorů, nebo zachování vodních zdrojů. Právě poslednímu tématu se věnovali žáci na ZŠ a MŠ Pramínek v Brně a uspořádali akci s názvem Den pro vodu.
„Příroda se nezotaví,“ říká žák 3. třídy Vojta
„Osobně jsem i přes náročnost koordinace některých akcí moc ráda, že jsme se do projektu zapojili. Do budoucna musíme ještě více zapracovat na společném plánování a kooperaci činností, nicméně už tento rok ukázal, že jsme toho schopni, akorát vše nepůjde hned na 100 %. Světové škole jsem vděčná za spoustu podnětů, které v nás rozvířily bujnou fantazii a chuť akce prolínat mezipředmětově a napříč ročníky. Kéž by se nám to dařilo více a více do budoucna,“ říká o zapojení do Světové školy učitelka a školní koordinátorka projektu Markéta Hulánová. Žák třetí třídy Vojta popisuje, co mu projekt Den pro vodu přinesl: „Dozvěděl jsem se, jak je to kolem přehrady zaneřáděné. Uvědomil jsem si, že je to opravdu vážné i u nás a že jestli něco nezačneme dělat, příroda se nezotaví a umře spousta rostlin a zvířat.“
Vzbudit zájem žáků o lokální problémy s globálním přesahem je hlavní cíl Světové školy. Koordinátorka projektu Kateřina Sobotková dodává, že díky projektovému vyučování žáci o globálních tématech pouze nemluví, ale snaží se s problémy něco dělat.