Časté absence leckdy nesouvisí s lajdáctvím, ale s rodinnou situací. Tak to bylo i v případě Kristýnky, která je nejstarší ze sedmi sourozenců a místo školy musí pomáhat rodičům. Rodina je chudá a v dluzích. Důvodem absence je proto i nedostatek financí, například na obědy.
Chudé rodiny si často nemohou dovolit posílat děti do školy
Kristýnka má celkem 6 sourozenců. Je nejstarší, děti jsou pak po roce od sebe. Maminka je nyní opět těhotná a nový přírůstek čeká v létě. Rodina bydlí v pronajatém bytě o velikosti 3+1 v sociálně vyloučené lokalitě. Kvůli nízkému příjmu otce pobírá přídavky na bydlení a sociální dávky pomoci v mateřství. Rodina má vystavenou exekuci, kterou se nyní snaží splácet. Veškerými finančními příjmy pak splatí nájem, dluhy a jídlo.
Kristýnka se sourozenci běžně tráví svůj volný čas na sídlišti s ostatními vrstevníky. Většinu volného času ale pomáhá matce se sourozenci či s nákupem. Má minimální prostor pro seberealizaci a domácí školní přípravu. Neustále ji chybí školní pomůcky a často chybí i ve škole.
Kristýnku jsem převzala po bývalé kolegyni v únoru jako tiché a málo sebevědomé děvče. Měla velké mezery ve výuce kvůli časté absenci ve škole. Po schůzce s paní učitelkou jsem byla velice zklamaná z toho, že je již rozhodnuta nechat děvče propadnout. Každou návštěvu jsem kladla matce na srdce, že je školní docházka povinná, moc důležitá a školní příprava zrovna tak.
Na učení je potřeba klid, židle a stůl
Bohužel doučování v domácnosti neprobíhalo v klidu. Všechny děti se na nás sesypaly a nebylo možné se řádně učit. Kristýnka byla nesoustředěná a její výkony byly mizivé. V domácnosti nebyly židle, stůl, ani dveře, žádné místo, kam bychom se mohly zavřít před hlukem. Shodly jsme se, že zkusíme doučování v předškolním klubu. Kristýnka se po pár sezeních velice zlepšila. Bylo vidět, že nad učením přemýšlí a nestřílí výsledky od boku.
V matematice jsem zkusila jiné výukové metody, které Kristýnce velice sedly, a začala perfektně počítat. Bohužel má stále mezery v písmenech. Častá absence totiž způsobila, že nepochytila určitá písmena a má tak potíž se čtením delších slov, při kterém stále hláskuje. Doučování máme jednou týdně, někdy však Kristýnku pozvu v týdnu znovu a soustředíme se čistě jen na písmena.
Paní učitelka je již s opakováním ročníku rozhodnutá, nicméně vidím u Kristýnky veliký kus zlepšení. Potřebuje totiž větší, klidnější a individuální péči. Kdyby se v doučování pokračovalo i v dalším ročníku, jistě bude patřit k úspěšnějším dětem.