Evelína má za sebou radikální změnu prostředí a přišla o matku, která zůstala žít a pracovat v zahraničí. I to může souviset s její špatnou adaptací a s nezájmem o své okolí. Po roce práce s Evelínou je dnes situace už mnohem lepší.
Evelínu vychovává babička, na úkoly ale nestačí
Evelína začala navštěvovat 1. třídu v Anglii, kde s prarodiči i se svou matkou žili dva roky. Poté se rodina vrátila do České republiky, matka však v Anglii zůstala. Evelína a její bratr nyní žijí v domácnosti s prarodiči, kteří je mají v pěstounské péči. S Evelínou jsme začali spolupracovat před rokem, když navštěvovala 4. třídu. Její prospěch byl velmi špatný a třídní učitelka se obávala, že Evelína nejspíš do 5. třídy nepostoupí. Byla slabá ve všech předmětech, nejvíce však v českém jazyce a matematice.

Ilustrační fotka (Designed by Freepik)
Babičce na jejím prospěchu velmi záleží, dle svých slov ale není schopná své vnučce s učením pomoci, a tak ráda využila možnosti doučování. Do rodiny jsem tedy začala pravidelně docházet. Evelína byla velmi uzavřená, málo komunikovala a na dotazy jen kývala. Babička nám prozradila, že holčička nemá moc kamarádů vrstevníků, nechce chodit ven a nejraději tráví čas s mladšími příbuznými. Komunikace a práce s Evelínou byla zpočátku velmi náročná, nic jí nezajímalo, nechtěla se mnou mluvit, málo se zapojovala do úkolů a příliš nevnímala výklad.
Evelínu rozpovídalo až kreslení
Zkusily jsme tedy začít od začátku a jenom si povídat. Postupně jsem zjistila, že Evelína velice ráda maluje. Na každém doučování jsme si řekly téma a Evelína na něj začala kreslit. Postupně se k tomu i rozpovídala a vyprávěla k obrázkům vymyšlené příběhy. Evelína s námi byla i na několika výletech, kde byly i děti v jejím věku. Navštívili jsme ZOO, muzeum v Praze, keramické dílničky a různé zážitkové akce. Potřebovala kontakt se svými vrstevníky. Trvalo to sice delší čas, ale Evelínu se podařilo rozpovídat a uvolnit. Zlepšil se i její prospěch a nakonec postoupila do 5. třídy. Nyní je spolupráce s Evelínou fajn, povídáme si, směje se, učivo si dokáže lépe zapamatovat a ráda se zapojuje se do aktivit.