Podstatou mentoringu je, že mentor (dobrovolník) je dítěti vlastně starším kamarádem, předává mu své zkušenosti, radí mu s nejrůznějšími problémy, je mu pozitivním vzorem. Zde jsou příběhy tří dětí, které tuto službu minulý školní rok využívaly.
Jindra
Jindru mi představila jeho výchovná poradkyně při společném setkání ve škole. Byl velmi tichý, působil introvertně. Paní poradkyně o něm mluvila jako o chytrém klukovi, který ale nemá moc přátel, a ani doma to není zrovna růžové. Jindra měl o doučování zájem, ale působil zakřiknutě, složitě vedl rozhovor, styděl se. Během hledání dobrovolníka se u Jindry doma navíc zkomplikovala situace. Maminka byla znovu hospitalizována, a jelikož mu před několika lety zemřel otec, dostala chlapce na starosti přechodně jeho teta. V tu dobu jsme začali s mentoringem.
Jako zázrakem jsme měli po ruce zrovna mentora Františka, který měl s Jindrou společné zájmy. Oba rádi fotí, zajímají so o grafický design a oba milují jízdu na motorce. Zatím se spolu scházejí dva měsíce, ale z mentoringu mají oba radost, Jindra si s Frantou dobře rozumí a nemá před ním vůbec ostych. Dokonce ho začíná lehce teenagersky popichovat.
Baví se spolu hodně o výběru střední školy, Jindra se rozhoduje, který ze svých zájmů následovat. Chodí spolu na výstavy a chystají se podívat i na nový grafický program, co si Franta pořídil. Jindra se už také Frantovi začal lehce svěřovat se svojí rodinnou situací. Franta je velice chápavý a zároveň velmi obezřetný. Radost z mentoringu má i máma Jindry, která se už vrátila domů. Našla si novou práci a na Jindru tak má málo času, k tomu ještě hledá nový byt. I proto je ráda, že se kluci budou spolu pravidelně scházet i o prázdninách.
Romana
Romana se schází s dobrovolnicí Terezou od ledna. Kontakt na nás dostala z OSPODu, kde má svojí kurátorku. Situace byla komplikovaná, Romana byla zapletena do party, která měla problémy s kyberšikanou. Romana proto měla a má zakázaný mobil i facebook. Sice to komplikuje komunikaci mezi ní a Terezou, holky se i tak poctivě scházejí. Rozumějí si spolu, Romana dokonce začala s Terezou řešit i závažnější témata.
Romana je z Terezy nadšená. Mají za spolu spoustu sportovních i kulturních aktivit, ale nemají problém si během schůzek jen tak povídat. Řešily spolu i výběr střední školy, Romana se po poctivých přípravách dostala na vytouženou obchodní akademii. I rodiče uznávají, že v poslední době neměla žádné problémy. A to se na možnost Romaniny nápravy dívají stále spíše skepticky. Holky se budou vídat i v létě. V září se na chvíli jejich cesty rozdělí, protože Tereza odjíždí na pět měsíců na Erasmus. Romana mohla požádat o nového mentora, ale odmítala to. Holky se raději domluvily, že se po Terezčině návratu k sobě vrátí a budou ve spolupráci pokračovat.
Markéta
Markéta začala využívat služeb mentoringu na doporučení OSPODu. Ve škole zažila šikanu, díky čemuž byla extrémně introvertní. Ona sama téměř vůbec nemluvila, místo ní vše řešila maminka. Markéta si ale mentorku přála, a tak se začala vídat s Pavlínou. Pavlína je také tichý a introvertní typ, proto jsme si říkali, že to bude pro Markétu dobrá volba. Holky se vídaly něco přes měsíc. Při pravidelných konzultacích se Pavlína stále zmiňovala, že si neví rady s Markétinou tichostí. Než jsme mohly vše začít řešit, musela Pavlína kvůli práci skončit. Sešla jsem se s Markétou a ptala jsem se jí na průběh dosavadní spolupráce a na to, zda by chtěla pokračovat s někým jiným. Byla jsem příjemně překvapená, jak silný a upřímný o to měla Markéta zájem. Sama mluvila o tom, že se cítí nesebevědomá a chtěla by umět lépe mluvit s lidmi.
Měli jsme málo dobrovolníků, a tak to chvíli trvalo, ale nakonec byly k dispozici Lenka. Byla jsem zvědavá, jak bude tahle spolupráce fungovat, protože Lenka byla úplný opak Markéty. Působí sebevědomě a neustále o něčem mluví. Co nejlépe jsem Markétu Lence popsala. Naznačila jsem jí, že by mohla mít problémy s komunikací, a že musí být trpělivá. Slovo dalo slovo a holky se sešly. Bylo vidět, že se Lenka skvěle připravila. Empaticky se na Markétu naladila a hned na první schůzce ji rozmluvila tak, jako nikdo předtím. Holky se zatím viděly jen párkrát a budou i nadále. Povídají si spolu o hrdinech knih, které četly. A dál chtějí pracovat na tom, aby se Markéta co nejvíce otevřela.
Autor: ČvT