Tomáškovi pomáháme s učením už téměř rok. Domluvení si doučování bylo hlavní podmínkou paní učitelky, aby nenechala Toma ve třetí třídě propadnout. Když jsme se s rodinou spojili, měl chlapec na vysvědčení především čtyřky, byl strašně roztržitý, bez schopnosti se soustředit a bez motivace si známky zlepšit.
Tom žije s prarodiči, kteří se o něj starají v pěstounské péči. Jeho matka ho měla ve velmi nízkém věku a nebyla schopná o dítě řádně pečovat. Bojovala s různými závislostmi a nežila v podmínkách vhodných pro výchovu dítěte. Vztahy matky a syna nebyly nikdy zvlášť blízké, v poslední době se však matka začala o Toma více zajímat a prarodičům s jeho péčí pomáhat.
Vzhledem k tomu, že se o Tomáška stará babička s dědou, jsou to oni, kdo mu doma mají pomoci s učením. Nemají však potřebné vědomosti, sílu ani trpělivost se chlapci v této oblasti věnovat. To zkomplikovala situace se zavřením škol kvůli hrozbě koronaviru. Učitelé s žáky komunikují především online nebo předávají materiály s úkoly před budovou školy. V rodině není internetové připojení, telefon ani počítač. Funguje úplně offline. Škola je od domu prarodičů poměrně dost vzdálená a zároveň po cestě hrozilo riziko nákazy, což vyzvedávání materiálů značně komplikovalo.
Ze čtyřek na dvojky a jedničky
Od začátku naší spolupráce se Tomík ohromně zlepšil – v pololetí měl jen dvě trojky a zbytek dvojek a jedniček, proto by byla velká škoda v doučování nepokračovat. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli, že do domácnosti půjčíme s pomocí Česko Digital notebook. Internet využívá rodina od příbuzných, co bydlí ve vedlejším bytě. Na plochu jsme instalovali základní aplikace jako Skype a MS Teams a založili prarodičům e-mail. Po telefonu jsme vysvětlili Tomáškovi základní fungování přístroje a hlavně začali intenzivně spolupracovat s jeho matkou, která s počítači umí pracovat. Ta si díky aktuální krizi uvědomila, že jsou její rodiče v ohrožení a měla by jim s péčí o svého syna více pomáhat. V opačném případě by zůstal Tomík na školu úplně sám. Na matku apelujeme i vzhledem k tomu, že probíhá soudní řízení o vrácení syna do její péče a je potřeba vidět její aktivní zájem a snahu mu pomáhat.
Se školou Tom už komunikuje online jako ostatní děti ze třídy a konečně jsme mohli také pokračovat v doučování, které jsme nově přesunuli na Skype. Díky notebooku se může Tomík vzdělávat i interaktivní formou, pomocí videí a edukativních her. Výuka ho díky novým technologiím mnohem více baví a propojení se spolužáky podpořilo Tomíkovu motivaci k učení a také sebevědomí. Počítač je sice půjčený, jsme však domluvení, že si do něj může stahovat vzdělávací materiály a aplikace (hry jsou zakázány). V plánu máme také školení o bezpečném chování na internetu.