S mottem Mediální gramotnost se vyplatí jsme odstartovali začátkem května čtvrtý ročník Týdnů mediálního vzdělávání, které jsou zaměřeny na zvyšování mediální gramotnosti a rozvoj kritického myšlení žáků základních a středních škol. Týdny mediálního vzdělávání už skončily, veškeré materiály a aktivity však na portálu JSNS.CZ zůstávají nadále k dispozici všem, kdo mají zájem zlepšit svou orientaci a znalosti ve světě médií. Hlavní stránka Týdnů mediálního vzdělávání dosud zaznamenala 7538 unikátních přístupů.
V důsledku opatření proti šíření koronaviru nebylo možné pořádat každoroční návštěvy novinářů, debaty a mediálně-vzdělávací workshopy přímo ve školách. Během několika málo přípravných týdnů po uzavření škol jsme přizpůsobili veškeré plánované aktivity vzdálené výuce. Využít je tak kromě vyučujících a studentů mohli také rodiče. Vůbec poprvé měli možnost zapojit se i vyučující s žáky prvního stupně základních škol, pro které organizátoři připravili animovaný seriál a výukové materiály umožňující dětem ve věku už od šesti let lépe porozumět digitálním médiím.
Náročné tréninky v e-posilovně
Tisíce žáků a studentů z celé České republiky absolvovaly trénink v e-posilovně mediální gramotnosti, sledovaly debaty s novináři, měly možnost pokládat jim živě v online chatu otázky a pracovaly na doprovodných aktivitách a projektech k výukovým videím.
A doplňuje: „Velký ohlas zaznamenaly také dlouho chybějící materiály pro mladší žáky z prvního stupně základních škol – seriál ´V digitálním světě´ – a série tří krátkých zábavných výukových spotů ´Mediální gramotnost se vyplatí´, dovádějících některá rizika online prostředí až do absurdna. Těší nás také trvající zájem o cyklus vzdělávacích videí s youtuberem Kovym, který jsme publikovali už v loňském roce.“
„I přesto, že se mediálním vzděláváním zabývá rok od roku stále více subjektů a organizací, svědčí o poptávce po materiálech v této oblasti i rychlost, s jakou byly rozebrány balíčky s bonusovými materiály, obsahující např. metodické příručky, publikace nebo plakáty k pověšení do třídy. Nabízeli jsme je prvním sto dvaceti zapojeným vyučujícím a byly všechny distribuovány už během prvních tří dnů po zahájení Týdnů,“ dodává Sandra Telenská. Nakonec o materiály projevilo zájem celkově 153 vyučujících.
Vyučující z Mendelovy střední školy v Novém Jičíně Petr Zapletal říká:
„Účast v Týdnech mediálního vzdělávání nám vyloženě sedla, protože jsme tak mohli spolu s kolegy ozvláštnit a zpestřit online distanční výuku. Materiály jsme využili v předmětech veřejná správa i český jazyk a literatura. Studenti uvítali pestrost aktivit – videa, texty, grafy, … Materiály nebyly nijak zvlášť časově náročné. Navržené aktivity hodlám využívat ještě i následující dva týdny.“
Ptejte se toho, kdo se vždycky ptá
Na Mendelově střední škole kromě krátké série videí Mediální gramotnost se vyplatí a elektronické cvičebnice MQposilovna sledovali se studenty druhých ročníků oborů Veřejnosprávní činnosti a Informační technologie i živou online debatu s představiteli veřejnoprávních médií. Debaty jsou stále dostupné online a již je zhlédlo téměř 4 a půl tisíce lidí.
Ta proběhla 14. května na půdě Akademie ČTK a vedoucí představitelé zpravodajství veřejnoprávních médií: Radka Matesová Marková, šéfredaktorka České tiskové kanceláře, Zdeněk Šámal, ředitel zpravodajství a sportu České televize a Jan Pokorný, ředitel zpravodajství Českého rozhlasu, v ní s moderátorem Robertem Břešťanem (hlidacipes.org) diskutovali na téma Média veřejné služby v době koronakrize. Diváci mohli hostům během živého vysílání pokládat otázky prostřednictvím chatu.
Nabídli jsme také online rozhovor s populárním novinářem Martinem Veselovským (DVTV), kterému moderátor Konstantin Sulimenko a diváci necelý týden po debatě představitelů veřejnoprávních médií kladli otázky na téma Povolání novinář. Rozhovor nesl podtitul „Ptejte se toho, kdo se vždycky ptá“.