

Letošní rok nebyl pro žádné děti jednoduchý. Některé z nich se ale kvůli uzavření škol a pandemické situaci ocitly zničehonic úplně vyloučené ze vzdělávacího systému. Neměly doma počítač ani přístup k internetu, často jim nikdo z rodičů s učivem nedokázal pomoci. Člověk v tísni tyto děti během roku podporoval nejen zapůjčením nutné elektroniky, ale i pomocí s učením a systematickou podporou.
Podpořili jsme předškoláky i studenty středních škol
Člověk v tísni pomáhá dětem všech možných věkových kategorií. I přestože předškolní kluby fungovaly letos kvůli pandemii jen v omezeném režimu, navštěvovalo je 106 dětí. Kluby dětem pomohou se lépe zařadit do kolektivu a získat nutné dovednosti k přijetí do mateřské školy. Děti, které k nám chodí, totiž často nikdy nedržely v ruce pastelku nebo jim nikdy nikdo nepřečetl knížku. Kdyby se jejich dovednosti nezlepšily, začaly by už při nástupu do školky okamžitě zaostávat. V současné době funguje takových klubů po republice jedenáct, k tomu máme ještě dvě terénní pracoviště.

Žáci, kteří nezvládali přechod výuky do online režimu, mohli využít našeho doučování. V letošním roce už ho navštěvovalo 660 dětí. Doučovali jsme online i venku podle toho, jaká byla zrovna pandemická situace. 300 dětem bez přístupu k internetu jsme navíc zajistili připojení a 360 rodinám jsme zapůjčili laptopy, aby znevýhodněné děti mohly pokračovat ve vzdělávání. Ty se často musely naučit pracovat s technikou samy jen s dálkovou podporou našich pracovníků.
Studenti středních škol se mohli obrátit na naše kariérní poradce. 209 z nich jich s nimi letos řešilo uplatnění se po studiu nebo přechod na jinou školu.
Víme, jak důležité pro děti je mít klidné místo, když se doma necítí dobře. I proto jsme jim rádi nabídli možnost navštěvovat sedm nízkoprahových klubů, kterou letos využilo 445 dětí a mladistvých. Během lockdownu navíc některé děti prostor využívaly i k vypracovávání domácích úkolů. Dalších 56 mladých lidí se zapojilo do našich resocializačních programů.
Počítačová gramotnost se zlepšila u všech členů rodiny
V rámci doučovacích programů jsme také s 308 rodiči konzultovali, jak mohou podporovat své děti ve vzdělávání. Dalších téměř sto s námi řešilo situace spojené s nástupem dětí do mateřské školy, 29 se jich zapojilo do návštěv kariérního poradenství.
Pro rodiče, kteří doma nemají počítač a s technikou neumí pracovat, byla situace podobně náročná jako pro jejich děti. Ukázalo se ale, že díky zapůjčení notebooků do domácností rostou IT kompetence v celé rodině, což nám dělá velkou radost.
V dubnu proběhly online zápisy do prvních tříd. Asistovali jsme při kontaktu rodičů s mateřskými školami a vyřizování zápisu. Navíc jsme vydali sadu doporučení pro základní školy, jak mají předcházet předčasnému zapsání dětí do školy. Děti, které ještě nesplňují všechny požadavky pro nástup do základní školy, pak totiž v první třídě začnou rychle zaostávat. Chceme tak zabránit propadnutím hned v první třídě nebo dodatečným odkladům, kdy se děti vrací zpět do školky.

Chystáme web metodické podpory pro doučovatele
Díky námi spoluzaložené iniciativě Fakulty doučují se během školního roku do doučování zapojilo v rámci svých praxí i 600 studentů pedagogických fakult a dalších oborů. Připojilo se k nám také sto nových dobrovolníků. Výhodou online prostředí většiny doučovacích hodin bylo, že jsme mohli pomoci i dětem ve vzdálených lokalitách.
V září jsme navíc spustili web metodické podpory pro doučovatele Doučujte.cz, kde budou mít k dispozici knihovnu potřebných materiálů, tipů, odkazů a doporučení pro doučování. Web bude přístupný široké veřejnosti, tedy i pro další nevládní organizace, studenty nebo základní školy. Budeme jej nadále doplňovat a ke sdílení zkušeností a inspirace zveme i další organizace a doučující. Doufáme, že tak podpoříme zájem studentů a organizací o doučování dětí.
S dětmi pracujeme i během léta
Pro děti jsme akce připravovali i přes léto – celkem se letos konalo 19 letních táborů. Přichystali jsme pro ně i desítky jednodenních výletů, kulturních a sportovních akcí.